Kierownik Oddziału: lek. med. David Zira
Z-ca Kierownika: lek. Med. Agnieszka Konieczka
Z-ca Kierownika: Dr n.med. Cezary Szczepański
Ratownik Koordynujący: Michał Purchla
Lokalizacja: pawilon 8, parter
Kontakt:
- Rejestracja SOR – 22 38 94 900, 22 38 94 753
- Obszar Konsultacyjny Punkt Pielęgniarski – 22 38 94 879
- Obszar Konsultacyjny Lekarz – 22 38 94 762
- Obszar Obserwacyjny Punkt Pielęgniarski – 22 38 94 748
- Obszar Obserwacyjny Lekarz – 22 38 94 851
Szpitalny Oddział Ratunkowy (SOR) udziela świadczeń zdrowotnych polegających na wstępnej diagnostyce oraz podjęciu leczenia w zakresie niezbędnym dla stabilizacji funkcji życiowych osób, które znajdują się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego. (Dz.U. 2023 poz. 1225)
Do SOR powinny zgłaszać się wyłącznie osoby w nagłym zagrożeniu zdrowotnym, które może być spowodowane:
- ciężkim urazem: rozległe, mnogie obrażenia ciała doznane na skutek wypadku (komunikacyjnego, w pracy, w szkole, upadku z wysokości itp.)
- nagłym szkodliwym wpływem środowiska: niska/wysoka temperatura, ogień/pożar, wyładowanie atmosferyczne, porażenie prądem elektrycznym, podtopienie, pogryzienie/ukąszenie/użądlenie, ekspresja alergenów, promieniowanie jonizujące, skażenie, epidemia itp.
- ostrym zatruciem – najczęściej: lekami, środkami chemicznymi, gazami, używkami, jedzeniem, itp.
- nagłym zachorowaniem z zaburzeniem funkcji życiowych
- nagłym bólem w klatce piersiowej,
- nagłym zaburzeniem rytmu serca,
- nagłą dusznością,
- nagłym, silnym bólem głowy,
- nagłą utratą przytomności/zaburzeniem świadomości,
- napadem drgawek,
- nagłym zaburzeniem widzenia, słuchu, czucia lub mowy,
- nagłym, uporczywym bólem brzucha, wymiotami,
- masywnym krwawieniem z przewodu pokarmowego,
- nagłą nieustępującą wysoką gorączką – powyżej 39° C.
Na SOR nie powinny zgłaszać się osoby w celu uzyskania:
- porady ogólnolekarskiej lub specjalistycznej,
- wyjęcia kleszcza,
- uzyskania pomocy socjalnej,
- wypisania recepty,
- uzyskanie zwolnienia lekarskiego,
- zmiany opatrunków,
- wykonania iniekcji,
- zdjęcia szwów z rany;
- zdjęcia opatrunków gipsowych,
- wymiany cewników, itp;
- badań za/lub w zastępstwie podmiotów podstawowej opieki zdrowotnej, prywatnych poradni specjalistycznych, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej itp.
Osoby nie będące w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego powinny kierować się w pierwszej kolejności do lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej lub do placówki Nocnej i Świątecznej Pomocy Lekarskiej.
Zakres świadczonych usług obejmuje:
- udzielanie niezbędnej pomocy doraźnej zgłaszającym się pacjentom,
- udzielanie świadczeń zdrowotnych polegających na wstępnej diagnostyce i podjęciu leczenia w zakresie niezbędnym do stabilizacji funkcji życiowych osób znajdujących się w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia,
- badanie i przyjmowanie po zakwalifikowaniu pacjentów do leczenia szpitalnego w oddziałach szpitalnych,
- udzielanie świadczeń zdrowotnych poszkodowanym w stanach wyjątkowych i katastrofach,
- dokonanie zabezpieczenia medycznego pacjentów oraz organizowanie transportu do innych zakładów opieki zdrowotnej.
Zakres świadczonych usług do pobrania


Niezwłocznie po zgłoszeniu się pacjenta do SOR przeprowadzana jest segregacja medyczna (triage), zakończona przyznaniem kodu pilności informującego o przewidywanym czasie oczekiwania na kontakt z lekarzem.
Należy pamiętać, że kolejność rejestracji nie ma związku z kolejnością przyjęcia przez lekarza, o czym decyduje ocena stanu zdrowia i przyznana kategoria pilności.
Kody kwalifikacji pacjentów:
Kod/ kolor | Opis | Czas działania* |
---|---|---|
ESI 1 - czerwony | natychmiastowy kontakt z lekarzem | natychmiast |
ESI 2 - pomarańczowy | czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem | do 10 minut |
ESI 3 - żółty | czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem | do 60 minut |
ESI 4 - zielony | czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem | do 120 minut |
ESI 5 - niebieski | czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem | do 240 minut |
W czasie przebywania w SOR każdy pacjent może zostać przeniesiony z wstępnie nadanego kodu do innego (wyższego lub niższego priorytetu) w zależności od dynamiki zmiany jego stanu ogólnego.
Osoby, które zostały przydzielone do kategorii pilności oznaczonej kolorem zielonym lub niebieskim, mogą być kierowane z oddziału do miejsc udzielania świadczeń zdrowotnych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (POZ/NiŚOZ). (Dz.U. 2023 poz. 1225)
Czas na podjęcie decyzji przez lekarza dyżurnego SOR:
- o skierowaniu pacjenta na leczenie do oddziałów szpitala wynosi do 24h
- o odmowie przyjęcia do oddziału osoby niebędącej w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego wynosi do 72h od czasu przyjęcia na SOR
Czas na podjęcie decyzji lekarza oddziału o przyjęciu pacjenta na oddział wynosi do 24h od momentu podjęcia decyzji przez lekarza dyżurnego SOR.
Podjęcie decyzji o przyjęciu na oddział, nie jest równoznaczne z przyjęciem na oddział szpitala. Przeniesienie na właściwy oddział Szpitala Wolskiego następuje dopiero w momencie dostępności miejsca na oddziale docelowym.
Ubezpieczenie zdrowotne.
Osoby nie posiadające ubezpieczenia zdrowotnego NFZ obciążone są kosztami udzielenia pomocy.
Cennik dostępny pod adresem – https://www.wolski.med.pl/cenniki-i-oplaty/
Po wykonaniu niezbędnych procedur leczniczych, wykluczeniu zagrożenia zdrowotnego i zabezpieczeniu funkcji życiowych pacjent SOR, zależnie od wyjściowej przyczyny zagrożenia zdrowotnego i oceny stanu aktualnego, może zostać przeniesiony do innego oddziału w szpitalu, do innego szpitala, skierowany do poradni specjalistycznej, POZ lub odesłany do domu z odpowiednimi zaleceniami.
Oddział funkcjonuje w ogólnopolskim systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego.