Szpitalny Oddział Ratunkowy (SOR) dedykowany jest wyłącznie sytuacjom zagrażającym życiu, co przekłada się na pierwszeństwo obsługi pacjentów szczególnie poszkodowanych. Każda osoba nie będąca w stanie zagrożenia życia musi liczyć się z kilkunastogodzinnym oczekiwaniem.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia SOR udziela świadczeń zdrowotnych polegających na wstępnej diagnostyce oraz podjęciu leczenia w zakresie niezbędnym dla stabilizacji funkcji życiowych
osób, które znajdują się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego. (Dz.U.2019.1213)
Do SOR powinny zgłaszać się wyłącznie osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
które może być spowodowane:
- ciężkim urazem: rozległe, mnogie obrażenia ciała doznane na skutek wypadku (komunikacyjnego, w pracy, w szkole, upadku z wysokości itp.)
- nagłym szkodliwym wpływem środowiska: niska/wysoka temperatura, ogień/pożar, wyładowanie atmosferyczne, porażenie prądem elektrycznym, podtopienie, pogryzienie/ukąszenie/użądlenie, ekspresja alergenów, promieniowanie jonizujące, skażenie, epidemia itp.;
- ostrym zatruciem – najczęściej: lekami, środkami chemicznymi, gazami, używkami, jedzeniem, itp.
- nagłym zachorowaniem z zaburzeniem funkcji życiowych objawiającym się:
• nagłym bólem w klatce piersiowej,
• nagłym zaburzeniem rytmu serca,
• nagłą dusznością,
• nagłym, silnym bólem głowy,
• nagłą utratą przytomności/zaburzeniem świadomości,
• napadem drgawek,
• nagłym zaburzeniem widzenia, słuchu, czucia lub mowy,
• nagłym, uporczywym bólem brzucha, wymiotami,
• masywnym krwawieniem z przewodu pokarmowego,
• nagłą wysoką gorączką – powyżej 39° C.
Nie należy zgłaszać się do SOR w celu uzyskania:
- porady ogólnolekarskiej lub specjalistycznej,
- wyjęcia kleszcza,
- uzyskania pomocy socjalnej,
- wypisania recepty,
- uzyskanie zwolnienia lekarskiego,
- zmiany opatrunków,
- wykonania iniekcji,
- zdjęcia szwów z rany;
- zdjęcia opatrunków gipsowych,
- wymiany cewników, itp;
- badań za/lub w zastępstwie podmiotów podstawowej opieki zdrowotnej, prywatnych poradni specjalistycznych, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej itp.
Pacjent zgłaszający się do SOR powinien mieć ze sobą dokument tożsamości z numerem PESEL celem potwierdzenia ubezpieczenia w systemie eWUŚ.
INFORMACJE DLA PACJENTÓW
- Po przybyciu do SOR należy przygotować dokument tożsamości, który ułatwi i usprawni proces rejestracji.
- Niezwłocznie po zgłoszeniu się pacjenta do SOR przeprowadzana jest segregacja medyczna (triage), zakończona przyznaniem kodu pilności informującego o przewidywanym czasie oczekiwania na kontakt z lekarzem.
- Należy pamiętać, że kolejność rejestracji nie ma związku z kolejnością przyjęcia przez lekarza. O tym decyduje ocena stanu zdrowia i przyznana kategoria pilności.
Kody kwalifikacji pacjentów
Kod/ kolor | Opis | Czas działania* |
---|---|---|
ESI 1 - czerwony | natychmiastowy kontakt z lekarzem | natychmiast |
ESI 2 - pomarańczowy | czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem | do 10 minut |
ESI 3 - żółty | czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem | do 60 minut |
ESI 4 - zielony | czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem | do 120 minut |
ESI 5 - niebieski | czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem | do 240 minut |
W czasie przebywania w SOR każdy pacjent może zostać przeniesiony z wstępnie nadanego kodu do innego (wyższego lub niższego priorytetu) w zależności od dynamiki zmiany jego stanu ogólnego. O przeniesieniu decyduje osoba segregująca samodzielnie bądź na zlecenie lekarza dyżurnego.
- Osoby, które zostały przydzielone do kategorii pilności oznaczonej kolorem zielonym lub niebieskim, mogą być kierowane z oddziału do miejsc udzielania świadczeń zdrowotnych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (POZ/NiŚOZ). (Dz.U.2019.1213)
- W przypadku pacjentów zgłaszających się do SOR, co do których została podjęta decyzja o skierowaniu do leczenia w POZ lub Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej podstawowe dane dotyczące wywiadu oraz stanu pacjenta zostają umieszczone na karcie triage, którą podpisuje ratownik medyczny, pielęgniarka systemu lub lekarz systemu.
- Kopię karty triage, o której mowa w ust. 4 otrzymuje pacjent z adnotacją o skierowaniu do miejsc udzielania świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.
- W Księdze Głównej Szpitala oraz w Księdze Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w miejscu wypisu odnotowuje się fakt skierowania do miejsc udzielania świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.
- Pacjentowi przysługuje prawo zażądania udzielenia świadczenia w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym mimo decyzji personelu medycznego o skierowaniu do miejsc udzielania świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. W takim przypadku pacjent zachowuje przydzieloną kategorię pilności i otrzymuje świadczenia na zasadach obowiązujących przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym.
- Informację o nieprzyjęciu, decyzji o skierowaniu do miejsc udzielania świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej umieszcza się w indywidualnej dokumentacji medycznej pacjenta Szpitalnego Oddziału Ratunkowego.
- Czas na podjęcie decyzji przez:
- lekarza dyżurnego SOR o skierowaniu pacjenta na leczenie do oddziałów szpitala – wynosi do 24h
- lekarza dyżurnego SOR o odmowie przyjęcia do oddziału osoby niebędącej w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego do 72h od przyjęcia na SOR
- lekarza oddziału o przyjęciu pacjenta na oddział – do 24h od momentu podjęcia decyzji przez lekarza dyżurnego SOR
Po wykonaniu niezbędnych procedur leczniczych, wykluczeniu zagrożenia zdrowotnego i zabezpieczeniu funkcji życiowych pacjent SOR, zależnie od wyjściowej przyczyny zagrożenia zdrowotnego i oceny stanu aktualnego, może zostać przeniesiony do innego oddziału w szpitalu, do innego szpitala, skierowany do poradni specjalistycznej, POZ lub odesłany do domu z odpowiednimi zaleceniami.